www.caddyman.se
  Hem | Mina bilar | Media | Länkar | Gästbok | Kontakta mig 
 

VW Caddy
Denna bil köpte jag för att alla andra hade ju golf ettor. Tyckte att det kunde vara kul att piska de stora pojkarna med en budbil. När bilen inhandlades så var den hög o vit, med en stor kåpa. Då hade den även en motor, som man inte ens skulle kunna skrämma gamla tanter med. Den var på hiskliga 75 hästar



Styling.
Vi börjar med några bilder innan jag började med den:-)

Utseende botades med en lack i silver o blåmetalick, det hela täcktes med blå pearl o några lager med klarlack. Efter detta så blev det en sänkning på ca 80mm fram o ca150mm bak. Lite hårdare dämpare o så blev det med. Sedan blev det dags för att göra något åt motorn. Det lättaste var att hinka i motorn från den ”gröne?”. Den ”gröne?” fick även släppa till stolar o ratt, plus lite andra grejor. Huven pyntades även med huvscoop från en Opel GSI. Dessa monterades på ”fel” håll.


Karossen.
Även en Kamei frontspoiler letade sig till bilen. Eller rättare sagt tre stycken, det är ju en förbrukningsvara på låga bilar. M3-speglar är ju standard på snabba bilar, så därför monterades sådana. Men den blev inte ett dugg snabbare för det?. Några tider på strippen sattes aldrig, men några skalpar har ju tagits.





Motor.
Har du läst receptet på den svarta Golf så behöver du inte läsa detta... det är samma motor i denna bilen :-)

Luftfiltret är av märket Pipercross modell stort! Vattenkylt turboaggregat från Volvo 850R (HassiBassi T04-18) Intercooler från från Peugeot. Vatten & metanol insprutning för att rädda kolvarna. Bottendelen till Insprutningen kommer från volvo 240GLT. Bränslehuvud plus luftvågen kommer från volvo 240 turbo. Spjällhus från Audi Quattro, insugsrör från Passat helt i aluminuium. Toppen kommer från en Passat dock med små ventiler men maximalt portad. Passat toppen är vald pga att den har förbränningsrum i toppen. Så med denna toppen så slipper man sänka kompet. Orginal toppblockspackning används. Det sitter även dubbla race fjädrar (sten hårda) till ventilerna, har aldrig fått ventilsläpp. Hembyggd vevhusventiulation med återcirkulation. Spridare från Porsche 911 turbo, gängade variant. Fördelare ombyggd med volvo turbo innehåll. Hemtillverkat ställbart kamdrev. Hålen bakom oljeringar på kolvarna är ökade till 4.2mm för bättre oljeevakuering. Ökat diametern på oljehålet i lilländan på vevstaken. Tre poliga NGK tändstift. Grenröret är ett omsvetsat BLT rör, 3tum hela vägen med 1 Apple dämpare. 3 tummsröret är hela vägen, dvs även över bakaxeln. Standard bottendel men viktjusterad, dvs alla kolvar och stakar är invägda mot varandra (toleransen är mindre än 1g). Honat och deckat botten. Svänghjulet är omborrat och orginalbultarna är ersatta med bultar med hårdhet 12/9 Sachs Sporting tryckplatta (Extra hård) 4puckad sinterlammell. Växellådan från en diesel, varvar ut 200km/h på fyran... aldrig provat riktigt på 5:an. Växellänkage ombygg med stålkulorleder och mässingsbussningar. Flyttad oljekylare.
När motorn var i första bilen, "den gröne", så bänkades den till 200hk, sedan dess har det fixat lite till...
Copyright© by www.16-2.com in 2003-2008