www.caddy_2man.org
  Hem | Mina bilar | Media | Länkar | Gästbok | Kontakta mig 
 

Caddy GTR
Har man tagit sig namnet Caddyman så ska man också ha en vass Caddy, så enkelt är det!
Hur gör man då?
Man tar en stor turbo och trycker ner i en fin Caddy kaross... det har jag ju gjort förr, mao inga problem.



Karossen.
Framvagnen har fått uretanbussningar, plus förstärkta länkarmar.
Bakvagnen har blivigt av med bladfjädrarna. Istället så har den blivigt upphängd i 4-link och wattstag.
Den fjädras numer av stående fjäderklädda dämpare som sticker upp genom flaket.

Flaket har fått ett tredelat alulock. Orsaken till att det delades på det viset, är att det ska gå att tanka den lite smidigare.
Bakluckan är numera bortplockad, och ersatt av en heltäckande plåt som bockats efter bakljusens form.
På flaket finns det numer inte så mycket plats kvar längre. Där samsas batteri / racetank / kylare / kylfläkt o elektrisk vattenpump plus en massa vattenrör. Kylaren sitter monterad längst bak på flaket. Och den har fått ett frånluft hål genom flaket, o ut genom botten. Kylfläkten sitter i en alukåpa som även håller kylaren på plats. I flakets framkant sitter fuelcell o batteri. Den elektriska vattenpumpen är monterad på höger sida av flaket.

Avgassystemet sitter som sig bör under bilen. Det är består av 3" rostfria rör, med 1st apple racingdämpare. Det obligatoriska staget mellan fjäderbenen sitter också på plats.







Motor.
Gti 1,8L 16v. Borrad till 1,815cc. Balanserad vevaxel och lättat Passat-svänghjul, 228mm Sinterkoppling, med Sachs Racingtryckplatta. (640nm)
Coating behandlade Wössnerkolvar, längre Verdi stålstakar. Portad topp med Crane fjädrar. Specialbyggt insugsrör som matas med luft från en Garret T04E turbo, med skruvat 360 graders. HKS 40mm Wastegate, med utsläpp under bilen. Popoff ventil från ”Pappa Spaghetti”

3”rostfritt avgasystem med Apple Racings Multi Frequency dämpare. Nerkapad Scania IC med specialbyggda gavlar. Electromotive styrning av tändning o sprut. Elektrisk EWP Vattenpump med extra styrenhet. Spridare som ger ca900cc vid 5bar. Bosch 044 bränslepump. JAZ 45L Fuelcell och kylare på flaket.
Effekt 534,8hk / 5??Nm vid 1,9-2 bar.



Minidagbok



2009

Det blev väldigt lite kört detta året.
Testade på Bugrun, men det gick inget bra alls.
Jag provade att köra med min svetsdiffade låda, och ombyggd bakvagn. (för att komma ifrån nedfjädringen vid start)
Först så hostade jag mig ut på strippen i en hastighet som precis skulle kunna slå en rolator.
Vet inte riktigt varför den gjorde så.
Andra repan så stannade hon av efter några tiotals meter.
Men när jag fick igång henne igen så fick hon andas ut ordentligt. (i ren ilska) :-(
Tredje repan så fick jag en grym start o det drev på bra i ca 50meter.
Sen rensade jag innerknutarna. :-(
Efter detta så blev det att ställa bilen, o öppna första ölen för att bli så odräglig som möjligt. ;-)
Äntligen något man lyckades med.(enligt polarna iaf) :-)

Efter detta så har remskiva med triggerhjul försökt lämna motorn.
Även triggergivaren sa upp sig.
På shemat nu är att riva motorn o kolla konditionen på den.
Sen får vi se vad som händer.


2007/2008

Det har det blivigt lite körningar på Meca Raceway med. Men det slutade som 2006, med ett litet ras. Denna gången var det diffsprinten som ville titta ut o säga hej.
Vintern 2007/2008 så har jag bytat tillbaka till min gamla låda med svetsdiff. Så nu får man väll ladda upp med en massa nya drivknutar igen. :-/
Plus att de slangar som envisades med att gå sönder förra året finns inte längre.


Juni 2007 - BugRun

Jag har varigt o kört på Bug Run, för första gången. Det var bland det roligaste jag gjort!
Att man sen råkade sätta helgens snabbaste tid i framhjulsdrivet, var ju inte heller fel. Tiden blev 12,66s / 187,52km/h
Men detta blev utom tävlan, eftersom att jag inte fick köra i min klass. Utan jag blev bestämt placerad som ”prova på”.

Men helgen började med att jag på lördagen provade att köra Caddyn på banan. Jag har nog aldrig varigt så rädd förr.
Bilen är inte riktigt optimerad att svänga med. Så på rakorna så eldade man på allt vad det gick, o sen fick man försöka reda upp det när man närmade sig svängarna. ;-)
Bankörningen gick rätt så bra, förutom lite misständningar o att rätt som det var så bara stannade motorn.??? Det enda vi kom fram till var att det blivigt lite för varmt för databoxen. (40grader i skuggan) :-p o ännu varmare under huven.

På söndagen så var det dags för strippen. Problemen avlöste varandra under dagen. Ett problem var tex några vattenslangar som inte ville hålla tätt. Det blev till att mecka mellan nästan varje race. O sen så var det lite självförvållade saker med. Som tex att jag glömde att sätta tillbaka tryckslangen till min ”lille” dump, så att det inte blev något laddtryck kvar. :-/ Men det spann i alla fall inte så mycket då.
Efter denna underbara helg, så snackades det en hel del om alla trevliga bilar o mäniskor som man mött under Bug Run helgen.


Våren 2007 - Första provturen

Efter att bilen stått undanställd ett tag, så lyckades meckpolarn (Frippe), sätta fart på mig igen. Så nu skulle det göras en ny balk. (som SKA hålla) Efter att fixat till bakre vxllåds fästet med ny konstruktion, så blev det dags att skära loss allt som var krokigt. När det var bortrensat o det andra riktat, så var det inte mycket som höll ihop hjulhusen. Vi kom fram till att det enklaste just nu var att svetsa i en bit 4-kants rör istället för en ny kylarbalk. Som tur var så hade jag en bit över, sedan vi byggde biltransporten. J När allt satt på plats så såg bilen för djävlig ut med en ful balk istället för frontplåten. Så en 90ans stötfångare inhandlades av en polare, så man kunde täcka alltihopa. Det fick bli en snabblösning med snabbfästen för stötfångaren. Annars så kunde jag inte lasta den på Lt´n. Solen började lysa mer o det började bli varmt ute. Så nu tyckte jag att det var dags o ta ut bilen o testa om dom nya fästena osv höll ihop. Bilen var utrullad o en efter en började polarna dyka upp för att se om den höll ihop. Offe anmälde sig som frivillig att åka med o testa den. Så det blev en försiktig runda på ca 1 mil, för att värma upp bilen ordentligt. Så var det dags för det stora testet. Jag lät den spinna lite lagom på ettan, sedan fullt järn på 2an. Sen small jag i 3an o då sa det KRUNCH!!!........ Förra årets körningar hade visst satt sina spår i lådan, för 3an sa upp sig så fort den blev belastad. Så det var bara att linka hem på 4an o tomgång. :-/ Som tur var så hade jag en reservlåda liggandes, så det fick bli lådbyte på helgen. Efter det bytet så provkördes det bara ett par rundor. Jag ville spara bilen till BUG RUN!!


September 2006 - Meca Raceway

Efter att jag fått mappat om bilen så var det tvunget att prova den på Meca Raceway. Det blev som vanligt mest en massa spinnande o däck tjut. Tiderna kommer jag inte riktigt ihåg, men jag har för mig att det låg på 8,75 som bäst. Med mer effekt i motorn så sa till slut karossen stopp. Säsongen avslutades med att bakre vxlåds fästet rök mitt av. Och då fick det främre fästet ta all kraft. O det klarade det av med bravur. Sämre var det med kylarbalken, den pallade inte hålla emot. Så summan av det här blev detta. 1st stukad drivaxel. (igen) L Bakre vxl-låds fästet mitt av. Kylarbalken slets av vid sidorna. Intercooler mm trycktes upp i huven. Motorn vred sig så att det gick hål på slangar mm. V+H motorfästen vred sig. Avgassystemet gick mitt av. O innerskärmar osv fick ett lite annorlunda stuk. Bara att ta hem skrotet o gråta sig till sömns. ;-)


Augusti 2006 - Mappning

Äntligen har pengarna runnit till och tid för mappning är beställd.
Jag o Frippe (meck polaren) lastade återigen Caddyn på LT35an o styrde kosan mot TS Motorsport i Åstorp. Dom mappade den förra gången och eftersom att jag blev nöjd då, så fick Svalle på TS göra det igen.
När bilen var fastspänd i bänken så undrade Svalle vad jag bytat sedan sist jag var där. När jag berättat allt så sa han att det inte funkar med den nya mappsensorn, för mitt sprut hade 3st GM-sensorer förprogramerade. Så sprutet skulle inta fatta vad den nya sensorn berättade. Då bestämde vi att jag o frippe skulle köra hem o hämta den gamla mappsensorn istället. 14mil senare var vi tillbaka på TS och kände lukten av en varm Caddy.(den luktar skunk när den är varm och den lukten känner man igen)
Då jag frågade vad han gjorde, så fick jag till svar att han hade fixat till en översättning mellan givarna. Så nu funkade det med den nye givaren... smart kille den där Svalle :-)
När bilen skulle startas för fortsatt justering så var den tvär död. Solenoiden i startmotorn hade rasat. Men Svalle slet av startmotorn innan jag ens han blinka och monterade dit en ny solenoid. Det har sina fördelar att bromsa bilen hos en auktoriserad VW firma.
När grejorna satt på plats igen så fortsatte plågandet av bilen. Efter ett tag så beklagade han sig över att laddtrycket inte var varken stabilt eller högt nog. Men detta löstes genom att vi monterade en elventil för att sköta laddtrycksstyrningen via sprutet, istället för genom en ratt i motorrummet. Motorplågandet fortsatte sedan i någon timme till. Även blowoff ventilen passade på att kärva ihop, i öppet läge. Men det löstes genom att tillfälligt ersätta den med en dubbeltrattad dumpventil. När både dagen och jag var slut så hade jag fått 456,1HK o 429,5Nm i min lille budbil……


Våren 2006 - Sturup

Bilen är ihopsatt och testad några rundor på SturupRaceway. Resultatet blev som väntat, inget fäste på rakorna och man välte nästan i kurvorna. Men bilen verkade vara ett trevligt tillskott på banan, för det var många som drog på smilbanden när jag kom gungandes genom kurvorna.
Men säg den lycka som varar för evigt, efter några varv på banan så tyckte en av spridarna att det var dags för att pensionera sig. Så det var bara att lasta Caddyn på LT35an o kalla dagen avslutad.
Eftersom det inte var så lätt att hitta en likadan spridare till, så inhandlades det 4st nya 850cc istället. Jag passade även på att köpa ny bränslepump o bränsletrycksregulator. Även en ny mappsensor som tål lite högre tryck köptes.
Efter detta så var jag fattig som en lus, så mappningen får vänta ett tag till... ett långt tag till.


Vintern 2005/2006

Vinterns uppdateringar består av nya knutar o axel (som omväxling).
Motorn har rivits för en översyn med nya lager en allmän hälsokontroll.
Det har visats sig att spridarna bara ger 440cc vid 3Bars bränsletryck. Tyckte också att det var skumt att det inte gick att få ur mer effekt ur motorn. Men sen så är 440cc spridarna 3håls som har fin spridning vid 5-6Bars tryck. :-)
Kylningen ska kollas över också. Det har nämligen visats sig att det är svårt att få ner värmen om det är över 25grader.


Sista körningen 2005

Jag köpte nya däck till Caddyn, för att få lite bättre fäste i starten. Men det gick inte riktigt som jag tänkt mig :-(
Däckvalet hamnade på Toyo Proxes R888 185/60-14. Dessa däcken kräver lite mer värme än vanliga däck. Eftersom att jag aldrig har kört på sådana däck innan, så visste jag inte hur mycket det skulle värmas innan race. Så i första starten så värmde jag bara litegrann. Men i andra starten så värmde jag lite mer. Och eftersom tiderna förbättrades allt eftersom jag värmde, så tänkte jag att jag värmer väl en bra stund då. Men då sa grejorna stopp!
För i tredje rejset så gick vänster drivknut mitt av, o drivaxeln blev krokig :-(
Så den bästa tiden blev 9.120 @ 130.40km/h. Efter detta raset så åkte original axel o knut på igen, mest så att det skulle gå att köra den igen.


Sommaren 2005 - Nya drivdelar

Då har jag bytt ut den söndriga delarna mot lite helare saker. Den gamla lådan var en 02A från Passat 16V GT, den "nya" som jag nu har monterat är en 02A från en Passat 1.8. Den ska inte vara lika stark som GT lådan, men den har bättre utväxling för strippkörning. Men den största skillnaden är att denna inte har svetsad diff... det går med andra ord att svänga med bilen :-)
När bilen var hopmonterad med nya knutar och nya lådan så var det dags för test igen. Efter att bilen rullats ut i ett strilande regn, så körde vi runt i ca en mil för att knutarna skulle bli bra insmorda o motorn genomvarm.
Efter tre repor på våt asfalt så gav synkringarna på ettan o tvåan upp plus att den började bli trög att växla. Så med andra ord så är 16v lådan mycket hållbarare.


Våren 2005 - Malmö strippen

Nu var det dags att prova bilen på Malmös 201 meters stripp.
Jag körde Caddyn på 16tummarna och 2 repor gick bra. Sedan fick jag bra fäste på 2:an växel och då rök alla fyra drivknutarna och växellådan. På vanlig asfalt hade detta aldrig hänt, för där hade inte fästet varit så bra, men på Malmö strippen har dom bra fäste (för bra för Caddyn).


Maj 2005 - Emmaboda

Första testkörningen blev på Emmaboda, En dag på strippen.
Det gick väl inte riktigt som jag hade tänkt mig. Jag kunde inte kör med de däcken som jag hade tänkt mig utan det fick bli lillgolfens orginalare.
Trots dåligt fäste så lyckades fjäderbenen lossna från spindlarna. Även det främre motorfästets bultar gick av... det finns ialla fall kraft :-)


Vintern 2004/2005

Bilen har stressmeckats ihop på 6 månader. Detta för att den skulle vara färdig för Gtiklubbens träff på Sturup Raceway 2005. Men så blev det tyvärr inte.
Pga lite förseningar med lack osv, så fick jag inte tillbaka bilen förens efter påsk. Har även haft stora problem med leveranser av annat till bilen. Bara fuelcellen tog över 2 månader att få hem.




Copyright© by www.16-2.com in 2003-2008