www.caddyman.se
  Hem | Mina bilar | Media | Länkar | Gästbok | Kontakta mig 
 

Golf GTI 1982
Min turbo motor vandrar vidare... tredje bilen som är bestyckade med samma grundkoncept. Saknar du bil nummer 1 dvs "Den gröne" så stämmer det för jag har inga foton på den.



Styling.
Mk2 kofångare fram. Senare tillkom det tonade lampor runt om. Förhöjd huv vid racing.
Rally ratt som är monterat 15cm längre bak. OMP Extra stol, som det står i reklamen för den "För riktiga män!". Fyrbunktsbälte av märket Sabelt.


Väghållning.
Uretanbussningar i framvagnen och till motorfästena. Teflon bussningar till bakaxelinfästningen. Den bakre övre upphängningen till stötdämparna är orginal. 60mm JR sänkfjädrar runtom med Justerbara KONI fram och H&R dämpare bak. Fram vagnen är sänkt ytterligare 10mm med hjälp av ombyggda fjädertallrikar. Fjäderbensstag under motorn. Kombinerat fjäderbensstag och bälteshållare mellan tornen bak. Bakaxeln är förstärkt med UNI-balls av egenkonstruktion. Den främre nedre orginal krängningshämmaren är bortplockad för att alltid ha maximalt med markkontakt.





Motor.
Har du läst receptet på Caddyn så behöver du inte läsa detta... det är samma motor i denna bilen :-)

Luftfiltret är av märket Pipercross modell stort! Vattenkylt turboaggregat från Volvo 850R (HassiBassi T04-18) Intercooler från från Peugeot. Vatten & metanol insprutning för att rädda kolvarna. Bottendelen till Insprutningen kommer från volvo 240GLT. Bränslehuvud plus luftvågen kommer från volvo 240 turbo. Spjällhus från Audi Quattro, insugsrör från Passat helt i aluminuium. Toppen kommer från en Passat dock med små ventiler men maximalt portad. Passat toppen är vald pga att den har förbränningsrum i toppen. Så med denna toppen så slipper man sänka kompet. Orginal toppblockspackning används. Det sitter även dubbla race fjädrar (sten hårda) till ventilerna, har aldrig fått ventilsläpp. Hembyggd vevhusventiulation med återcirkulation. Spridare från Porsche 911 turbo, gängade variant. Fördelare ombyggd med volvo turbo innehåll. Hemtillverkat ställbart kamdrev. Hålen bakom oljeringar på kolvarna är ökade till 4.2mm för bättre oljeevakuering. Ökat diametern på oljehålet i lilländan på vevstaken. Tre poliga NGK tändstift. Grenröret är ett omsvetsat BLT rör, 3tum hela vägen med 1 Apple dämpare. 3 tummsröret är hela vägen, dvs även över bakaxeln. Standard bottendel men viktjusterad, dvs alla kolvar och stakar är invägda mot varandra (toleransen är mindre än 1g). Honat och deckat botten. Svänghjulet är omborrat och orginalbultarna är ersatta med bultar med hårdhet 12/9 Sachs Sporting tryckplatta (Extra hård) 4puckad sinterlammell. Växellådan från en diesel, varvar ut 200km/h på fyran... aldrig provat riktigt på 5:an. Växellänkage ombygg med stålkulorleder och mässingsbussningar. Flyttad oljekylare.
När motorn var i första bilen, "den gröne", så bänkades den till 200hk, sedan dess har det fixat lite till...
Copyright© by www.16-2.com in 2003-2008