www.caddyman.se
  Hem | Mina bilar | Media | Länkar | Gästbok | Kontakta mig 
 

Bus Turbo Golf.
Följande utspelar sig under våren 2004...
Eftersom det hade gått ett bra tag sedan jag haft turbo pysande under huven så började abstinensen bli allt för stor. Det enda raka vart att gräva fram en gamle MK1an som stod ute i ladan hos min mor. Eftersom det bara var ca 5 veckor kvar tills det skulle vara banträff på Sturup Raceway, så gällde det att sätta fart... mycket fart.

Eftersom detta bara var ett busbygge på kort tid så han jag aldrig ta några fina bilder.



Noga med valet av delar?
En komplett Turbomotor ifrån volvo låg redan på hyllan o skräpade, så det var bara att sätta igång.

Jag tog allt som gick att hämta på Volvo motorn. Dvs turboaggregat (T03a),insprut komplett med soppa pump, jag tog även vikter o fjädrar ifrån fördelaren.

Eftersom det satt en 1,6a under huven på Golfen så passade det bra med en 1,8a topp för komsänkningens skull. Som tur är så slänger jag aldrig nått så en sån topp vart bara att ta från hyllan. Toppen portades sedan efter eget huvud. Jag tyckte att styrningarna vart lite väl slitna men tänkte att har det gått innan så går det nu med.

Ett grenrör behövde jag också, flänsar hade jag redan eftersom jag köpte 8st sist det vart aktuellt med turbobygge. Rören till det här hade vi tursamt nog på jobbet, så där fick man spons till det. När grenröret vart färdigt så tvingade jag en stackars jobbarkompis till att planfräsa det åt mig.

Turboflänsen gick helt perfa att fräsa, men när det var dags för flänsarna mot toppen så ville skitet inte sluta vibrera. Efter en hel del försök att fixa detta så la vi ner för kvällen. Någon dag senare så vart jag hemma hos en annan snubbe som jag tvingat att bygga turbo i sin PV. Då jag o hans svärson diskuterade mina bekymmer så fick jag reda på hur han hade gjort. Han hade bara lagt flänsarna mot en planslip o sen vart de helt perfa. Då slog det mig att morsan har ju en sån slip ståendes i verkstan. Så senare samma dag så vart mitt grenrör planslipat o fint. (Ibland så ser man inte lösningen fast man lutar sig på den.)


Montering.
Jobbet sponsrade med nipplar o slang till turbon. Oljereturen fixades genom att borra i o löda fast ett lagom stort rör i sumpens ovankant. Lite tryckrör o slangar fixades dit på motorn.

Sen vart det dags för start!

Bilen startade mot alla odds med en gång??? Nu var det bara att ställa in tändning o sprut. När detta var gjort så skulle det provköras. Lika nervöst som det alltid är när man byggt en motor så rullades bilen ut ur garaget. En liten försiktig provrunda gjordes bara för att man skulle få upp tempen lite och spränga en vattenslang som vart torrsprucken.
Efter reperation så skulle det provas vad den gick för. Körde ut till lite lugnare område där man kan gasa lite. Då motorn började få mer än 0,1bar i laddtryck så taktade den som en gammal puch dakota :-(( Eftersom att inte jag själv eller någon annan som jag pratade med visste vad som kunde vara fel, så vart det bara att börja byta grejor. Så jag bytade totalt till tre olika uppsättningar sprut osv.
Det enda som jag kunde komma fram till var att det var ventilerna som spökade. Så efter denna upptäckt så var det till att byta topp till en org GTI topp. Så nu vart plötsligt inte motorn kompsänkt längre, men den funkade. Eftersom jag fick ”klödda” så mycket med den så missade jag förstås Sturupträffen.

Efter Träffen så fick jag för mig att sälja bilen. Det fanns en lika tokig kille som mig långt upp i sverige, som tyckte att den skulle kunna vara en bra grund till fortsatt bygge. Det blev till att köra den till Kristianstad, o ställa den på en lastbil där. Vart bilen tog vägen o vad det blev av den är en annan historia……

Copyright© by www.16-2.com in 2003-2008